Două firme, din care prima deţinută de un controversat om de afaceri, cealaltă coreeană, au blocat licitaţia pentru studiul de fezabilitate al celei mai dificile autostrăzi a României, anume Sibiu-Piteşti.
Opinia Romair Consulting
“Motivul contestaţiei este foarte clar: criteriul de adjudecare a fost preţul cel mai mic, iar Romair Consulting și firma parteneră am avut cea mai bună ofertă financiară”, explică Gheorghe Boeru. El spune că cele două firme au experienţa necesară în România, Europa și Coreea de Sud în proiectarea autostrăzilor și infrastructurii similare. “Am fost descalificați pentru că unul din cei 68 de experți necesari nu are experiența similară. Diferența între noi și următorul clasat este mai mare de 6 milioane și, personal, consider că România a pierdut prea mulți bani în proiecte ce nu au fost puse în operă”, spune Gheorghe Boeru.
Potrivit informațiilor din presă, Gheroghe Boeru a fost asociat în firma Agroindustriala Fântânele cu un anume Petre Ion, partener de afaceri de-a lungul vremii atât cu Dorin Cocoş şi Elena Udrea, cât şi cu Dana Năstase. Patronul Romair Consulting este şi un cunoscut al unor politicieni precum Radu Mazăre sau Nicuşor Constantinescu,Potrivi Zf.ro, Boeru are afaceri de peste 44 mil. lei prin intermediul firmei de consultanță și proiectare Romair Consulting și businessul TNT Brothers de sărituri cu parașuta, precum și într-un alt business, de vinuri, proiect de peste 1,5 mil. euro. Gheorghe Boeru, alături de cei doi copii ai săi, Bogdan și Dragoș, produce Vinul Familiei Boeru la Dealu Mare, una dintre cele mai cunoscute regiuni viticole din țară, recunoscută pentru vinurile roșii, în special pentru soiul Fetească Neagră.Primul business al familiei Boeru a fost cel de consultanță și proiectare, prin care a lucrat în cadrul unor proiecte SAPARD și a realizat studii de fezabilitate, planuri de afaceri și cereri de finanțare pentru producători de vin din România.
Dongbu Engineering
Cât privește parteneri săi, Dongbu Engineering face parte din conglomeratul coreean Dongbu care, printre altele, este al treilea producător de televizoare din această țară, prin firma Daewoo (după Samsung și LG).
Surse din cadrul CNADNR afirmă că motivul excluderii Romair Consulting-Dongbu Engineering este lipsa de experienţă în elaborarea documentaţiei specifice autostrăzilor şi preţul neobişnuit de mic solicitat.
Potrivit paginii proprii de internet, Romair Consulting are experienţă mai degrabă în domeniul drumurilor judeţene, mai puţin a drumurilor naţionale şi deloc la autostrăzi. Firma coreeană Dongbu Engineering este mai experimentată în domeniul autostrăzilor însă în Coreea de Sud, nicidecum in Europa, unde standardele tehnice de calitate, de proiectare sunt altele.
Există semne de întrebare şi în privinta capacităţii Romair Consulting- Dongbu Engineering de a se încadra în preţul oferit. “Auditul de siguranţă al proiectului costă 1,8 milioane euro, studiile geotehnice alte 3 milioane euro, studiile de mediu arheologie şi instalaţii ridică la 6 milioane costurile totale, adică mai mult decât a cerut asocierea în oferta sa”, afirmă un expert care cunoaşte proiectul.