Dacă îţi alegi ca următoare lectură cartea lui Gustav Meyrink, pregăteşte-te pentru o lume a misticismuluiși a simbolurilor în care acţiunea se petrece pe mai multe planuri narative, unele în prezent, altele în trecut, la intersecţia realului cu fantasticul.
Golem este titlul oferit prozei de faţă şi personajului mitic. Creaţie din lut a celor sfinţi sau apropiaţi divinităţii, cu o existenţă maşinală, lipsit de conştiinţă şi dotat cu incapacitatea de a vorbi, este insufleţit prin artificii magice sau prin inscripţii religioase pentru a-i servi în diverse scopuri. Poate fi controlat de creatorul său dar, scăpat de sub comanda acestuia, se poate întoarce împotriva celor pe care i-a deservit.
Povestea este adusă în prim-plan de conştiinţa naratorului care se întoarce în timp prin intermediul unui obiect aparţinând personajului principal, retrăindu-i astfel experienţele şi amintirile.
Suntem în Hahnpassgasse, o stradă din ghetoul evreiesc din Praga, un loc unde casele ”sunt stăpânele adevărate ale acestei străzi, că se pot dispensa în timpul zilei de forţa lor vitală, împrumutând-o locatarilor, doar pentru a pretinde dobândă exagerată când o cer înapoi o dată cu venirea nopţii”. Un univers claustrofobic, captivant si decadent, unde locuitorii, la fel de ciudaţi ca şi casele în care trăiesc, îşi petrec existenţa ”asemeni unor stafii, nu fiinţe născute din femeie, pentru că tot ceea ce fac pare la voia intâmplării… nu le vezi niciodată muncind pe aceste creaturi, dar cu toate astea se trezesc devreme, la prima scânteiere a zilei, așteptând ceva cu rasuflarea tăiată… nişte degeneraţi, prădători ştirbi care şi-au pierdut vlaga şi ghearele.”
În universul acesta locuieşte Athanasius Pernath, un gravor de pietre preţioase, declarat nebun şi transpus în acest loc pentru a fi împiedicat sa-şi amintească trecutul.
Povestirea lui Zwakh despre Golem, creatura apărută din neant, ce le bântuie oraşul o dată la 33 de ani poate fi percepută ca o introducere în dezlegarea tainelor lumii spirituale, ale căror semnificaţii Pernath încearcă să le înţeleagă.
Hillel, iniţiat în tainele Cabalei, îi este prieten şi, într-o oarecare măsură, mentor. Este cel în care Pernath are încredere că deţine răspunsurile la unele dintre întrebările pe care şi le adresează. La polul opus, mai tânărul său prieten devotat, Charousek, studentul la medicină, îi oferă toate informaţiile și ajutorul ce aparţin palpabilului. Astfel, Pernath şi experienţele prin care trece de-a lungul capitolelor, devin un punct comun pentru întâlnirea dintre real si fabulos.
Lectura este o împletire a cunoştinţelor lui Meyrink despre Cabala si semnificaţiile jocului de tarot. Se remarcă prezența acestora pe tot parcursul cărţii, în detaliile pe care atotcunoscatorul Hillel le prezintă cu atâta uşurinţă mai puţin iniţiatului Pernath.
Mai mult decât atât, personajele devin într-o oarecare măsură simboluri preluate din cărţile de tarot.
Hillel – arhivarul, simbolizează magul și, conform Cabalei, reprezintă cunoaşterea şi motivaţia divină în om; Zwakh este măscăriciul – spiritul în căutarea experienţei; Charousek întruchipează Călugarul, cel care controlează și dictează, modelează din umbră pentru a-şi atinge scopurile; Miriam poate fi recunoscută ca fiind Marea Preoteasă – femeia misterioasă, capabilă de o înțelegere profundă, cu o dorinţa adâncă de a invăţa despre misterele lumii; Pernath este singurul care se transpune atât în Nebun cât şi în Spânzurat. Nebunul trăieşte în prezentul absolut, este expresie a firii deschise, gata oricând să acumuleze noi experienţe care pot îmbrăca uneori trăsături haotice. Spânzuratul semnifică necesitatea de a ajunge la o răsturnare a cursului vieţii, rezultată dintr-o schimbare a concepţiei asupra lumii.
Toate acestea se regăsesc din plin în caracteristicile şi comportamentul personajelor, ceea ce denotă capacitatea psihologică a lui Meyrink de a jongla cu trăirile și sentimentele acestora şi de a-i pune în situaţii mai mult sau mai puțin iesite din comun.
O lectură captivantă şi întortocheată, în care atenţia îţi este deseori prinsă ca într-un joc de detaliile din viaţa destul de ambiguă a personajelor.
Autor: Hermina Stanciulescu
Sursa: Mixul de Cultura