Primăria a demonstrat: cum a crescut Sorin Apostoliceanu prețul stațiilor de la 17.000 euro/ bucată la 37.000 euro/bucată!
Subiectul stațiilor de călători din Pitești, proiect a cărui valoare a stârnit numeroase dezbateri în spațiul public, a intrat, în mod surprinzător, într-o altă lumină!
Sătul să deconteze acuzațiile liberalilor, pentru prima dată după 4 ani, primarul Cristian Gentea a ieșit public prezentând presei din Argeș întreaga documentație aferentă acestui proiect necesar infrastructurii de transport public, dar foarte scump. Ce rezultă din documentele prezentate de către reprezentanții Primăriei Pitești?
Pe scurt?
Stațiile au fost duse de la prețul de 17.000 euro/bucată (stabilit în anul 2016) la prețul de 37.000 de euro/bucată (în anul 2018), sub coordonarea directă a viceprimarului Sorin Apostoliceanu.
Pe baza unui întreg șir de documente pregătite de acesta și băgate în circuitul administrativ tot de către el, valoarea stațiilor a fost actualizată cu 116%.
Este extrem de cinic faptul că – după ce a trecut la PNL – Sorin Apostoliceanu a uitat să le spună noilor colegi că prețul pe care ei îl trâmbițează ca fiind enorm și “cât o garsonieră” a fost stabilit sub directa sa coordonare. Sau le-a spus și atunci – și mai cinic – liberalii au ales să îi mintă pe piteșteni, mizând pe politica lui Gentea de a nu răspunde la atacuri.
Cum au ajuns stațiile din Pitești să coste cât o garsonieră?
▼ În 2016, Consiliul Local Pitești aproba un studiu privind înlocuirea vechilor stații derăpănate cu unele noi, cu dotări adecvate.
Conform acestuia, noile 99 de stații (cu tot ce implica realizarea lor), urmau să coste 8.412.843,60 lei, adică 17.000 euro/bucată.
Studiul, aprobat prin HCL nr.166/28.04.2016 fusese comandat cu câteva luni în urmă, în septembrie 2015, unei firme numită SC Kreate – Studio de arhitectură Dumitrescu&CO SRL, acesteia fiindu-i plătită suma de 45.000 lei pentru realizarea lui.
▼ Trec doi ani și nu se întâmplă nimic. Tip românesc.
▼ În 2018, sub semnătură proprie, Sorin Apostoliceanu demarează realizarea unui NOU STUDIU DE FEZABILITATE (sic!), având FIX ACELAȘI OBIECT!
Contractează prin achiziție directă (aproape de limita sumei la care ar fi fost obligat să facă licitație)… aceeași firmă și îi mai plătește odată… încă 129.000 lei să refacă… același studiu de fezabilitate pe care îl mai făcuseră cu 2 ani în urmă și pentru care mai primiseră 45.000 lei. Atât referatul privind propunerea achiziției directe a serviciilor, cât și noul contract cu SC Kreate – Studio de arhitectură Dumitrescu&CO SRL sunt semnate de Sorin Apostoliceanu.
▼Apare cel de-al doilea studiu de fezabilitate și surpriză (!!!!): noul preț al proiectului este de….18.166.649,63 lei! Mai mult decât dublul primei sume (116% creștere). De la 17000 de euro / bucată o stație sare la 37.000 euro/bucată.
În aceeași documentație se stabilește și cum vor arăta stațiile, ce dimensiuni vor avea, din ce materiale vor fi realizate și ce dotări vor conține. Adică soluția tehnică și fix ce vedeți azi în Pitești!
Deloc nemulțumit de preț sau de aspectele tehnice pe care acum le critică, Sorin Apostoliceanu înaintează Consiliului Local raportul prin care se propune aprobarea studiului de fezabilitate reactualizat și a indicatorilor tehnico-economici pentru stații.
Pe scurt: prețul de 37.000 euro și detaliile tehnice.
▼Așa ia viață HCL nr.460/20.12.2018, votată de întregul Consiliu Local de atunci, inclusiv Cristian Gentea (consilier PSD), fără nicio obiecție.
În baza ei, Cornel Ionică semnează, aproape doi ani mai târziu, contractul de finanțare 5366/ 30.04.2020.
Contractul prevedea foarte clar valoarea proiectului și soluția tehnică.
▼ După ce preia Primăria, în 2021, Cristian Gentea anunță că va duce mai departe toate proiectele începute (nu doar pe acesta).
Se organizează licitație pentru execuția stațiilor. Datele din licitație sunt fix cele stabilite de Sorin Apostoliceanu, firma de consultanță și cei care au lucrat la proiect: sume și soluții tehnice. Nu se prezintă nimeni la licitație.
▼ August 2021. Intervine a doua majorare a valorii proiectului, în mandatul Gentea.
De această dată, ea este dictată de actualizarea, la nivel național, a indicilor de cost în construcții. Era perioada post-pandemie, când – pe fondul exploziei prețurilor la fier beton și alte materiale de construcții – se stabilește ajustarea contractelor conform unor calcule făcute de INS.
Se ajustează prețul pentru majoritatea contractelor în toate administrațiile publice din țară, iar în cazul celui pentru stații majorarea este de aproximativ 27% aferentă strict componentei de construcții din proiect, fără ca prețul echipamentelor în sine (stații, display-uri etc) să sufere vreo modificare față de cum fusese stabilit în 2018.
Studiul privind actualizarea prețului este făcut de aceeași firmă SC Kreate – Studio de arhitectură Dumitrescu&CO SRL, de această dată fără niciun ban.
Hotărârea este votată de întregul Consiliu Local, în unanimitate, adică inclusiv de liberalii Sorin Apostoliceanu, Mihai Coteț, Răzvan Șerbănoiu & co.
După ajustări, prețul final ajunge la 22.940.578, adică 46.000 euro/stație.
Soluția tehnică licitată rămâne aceeași din 2018. La licitație se prezintă două firme și câștigă cea din Brașov care execută proiectul în prezent.
Pentru toate aceste etape care au stat în spatele realizării stațiilor controversate, reprezentanții Primăriei Pitești au pus la dispoziția presei documentele doveditoare, explicând că administrația condusă de Cristian Gentea nu a făcut altceva decât să scoată la licitație și să implementeze un proiect ale cărui coordonate au fost decise, atât din punct de vedere financiar, cât și tehnic, de către Sorin Apostoliceanu.
Se dovedește odată în plus că – pentru capital politic – unele personaje sunt dispuse să mintă în mod grotesc și să păcălească populația într-o direcție sau alta. În egală măsură se dovedește că politica primarului Cristin Gentea de a nu răspunde la atacuri și de a trata cu indiferență strategiile de manipulare ale adversarilor săi a fost la fel de păguboasă, pentru că a permis perpetuarea unor informații care denaturau grav adevărurile din acte.