Obligația de a asigura constituirea și funcționarea comitetului de securitate și sănătate în muncă – CSSM
Comitetul de securitate și sănătate în muncă este un instrument democratic, cu ajutorul căruia angajații pot aduce în atenția angajatorului aspecte legate de securitatea și sănătatea în muncă și pot veni cu propuneri care pot îmbunătăți condițiile de lucru.
În acest context, incidente în cauză sunt dispozițiile Legii nr.319/2006 privind securitatea și sănătatea în muncă, aprobate prin H.G. nr.1425/2006, modificată și completată, și revin oricărui lucrător și agent economic a cărui activitate se desfășoară pe teritoriul României.
Astfel, constituirea unui Comitet de securitate şi sănătate în muncă – CSSM, este o obligație esențială în unităţile care au un număr de cel puţin 50 de lucrători, inclusiv societăţile cu capital străin, care desfăşoară activităţi pe teritoriul României.
În unităţile cu un număr mai mic de 50 de lucrători, unde nu s-a constituit CSSM, atribuţiile acestuia revin reprezentanţilor lucrătorilor, cu răspunderi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii lucrătorilor.
Potrivit principiului participării echilibrate în privința consultărilor și luării deciziilor, din comitet fac parte, în mod egal, următorii membrii:
* angajatorul sau reprezentantul său legal, acesta fiind și președintele comitetului;
* reprezentanți ai angajatorului cu atribuții de securitate și sănătate în muncă;
* reprezentanţi ai lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii lucrătorilor;
* medicul de medicina muncii.
Membrii comitetului de securitate şi sănătate în muncă se nominalizează prin decizie scrisă a preşedintelui acestuia, iar componenţa comitetului va fi adusă la cunoştinţă tuturor lucrătorilor.
Angajatorul are obligaţia să acorde fiecărui reprezentant al lucrătorilor în comitetele de securitate şi sănătate în muncă timpul necesar exercitării atribuţiilor specifice cuprins între 2 şi 20 de ore pe lună, în funcţie de numărul efectiv de lucrători din unitate.
Totodată, comitetul de securitate şi sănătate în muncă funcţionează în baza unui regulament de funcţionare propriu.
Reprezentanţii lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, precum și secretarul CSSM, trebuie să îndeplinească cerinţele minime de pregătire în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, corespunzătoare cel puţin nivelului de bază.
Angajatorul are obligaţia să asigure întrunirea comitetului de securitate şi sănătate în muncă cel puţin o dată pe trimestru şi ori de câte ori este necesar. Urmare ședinței CSSM, procesul verbal al acesteia se va transmite, în copie, inspectoratului teritorial de muncă, în termen de 10 zile de la data întrunirii.
Așadar, CSSM nu este doar o ”comisie pe hârtie”, ci un parteneriat activ pentru siguranță, menit să transforme locul de muncă într-un spațiu cât mai sigur și mai sănătos, prevenind riscurile care pot afecta integritatea fizică, mentală și emoțională.
Securitatea și sănătatea în muncă se referă la totalitatea activităților desfășurate într-o unitate care au ca scop asigurarea unor condiții optime de desfășurare a procesului de muncă, apărarea vieţii, integrităţii fizice şi psihice și a sănătăţii lucrătorilor la locul de muncă.
Obligația de a respecta și a aplica dispozițiile Legii nr.319/2006 și ale normelor metodologice de aplicare aprobate de H.G. nr.1425/2006 revin oricărui lucrător și agent economic a cărui activitate se desfășoară pe teritoriul României.
Potrivit prevederilor legale, toți angajatorii care au cel puțin 50 de salariați, indiferent de modul de organizare, au obligația de a constitui un comitet de securitate și sănătate în muncă (SSM), cu scopul de a asigura implicarea salariaților în luarea și aplicarea deciziilor cu privire la protecția muncii.
De asemenea, această obligație poate viza și angajatorii care au până în 49 de salariați, dacă inspectorii de muncă dispun constituirea acestuia, în funcție de natura activității și de riscurile identificate.
”În unităţile care au mai puţin de 50 de lucrători, unde nu s-a constituit comitet de securitate şi sănătate în muncă, atribuţiile acestuia revin reprezentanţilor lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii lucrătorilor.
Potrivit principiului participării echilibrate în privința consultărilor și luării deciziilor, din comitet fac parte, în mod egal, reprezentanții angajatorului și cei ai salariaților, și în plus, medicul de medicina muncii.
Reprezentanţii lucrătorilor în comitetul SSM sunt aleşi pe o perioadă de 2 ani dintre reprezentanţii lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii lucrătorilor.
În funcție de numărul total al lucrătorilor din unitate, H.G. nr.1425/2006 stabilește atât numărul minim al reprezentanților lucrătorilor în comitetele SSM cât și durata minimă alocată acestei activități.
Angajatorul va fi reprezentat de reprezentantul său legal, acesta fiind și președintele comitetului, de lucrătorul desemnat sau un reprezentant al serviciului intern de prevenire și protecție, după caz, dar și de alți lucrători desemnați, în funcție de numărul total al membrilor.
Lucrătorul desemnat sau reprezentantul serviciului intern este și secretarul comisiei.
Comitetul de securitate şi sănătate în muncă funcţionează în baza unui regulament de funcţionare propriu.
Pentru realizarea informării, consultării şi participării lucrătorilor,
Comitetul SSM se întrunește cel puţin o dată pe trimestru sau ori de câte ori este necesar, pentru evitarea oricăror riscuri ce pot apărea la locurile de muncă.
Cel puţin o dată pe an, angajatorul trebuie să prezinte comitetului SSM un raport scris care să cuprindă situaţia securităţii şi sănătăţii în muncă, acţiunile care au fost întreprinse şi eficienţa acestora în anul încheiat, precum şi propunerile pentru planul de prevenire şi protecţie ce se vor realiza în anul următor. După avizul membrilor comitetului SSM, angajatorul va transmite raportul, în termen de 10 zile, inspectoratului teritorial de muncă.”, transmite Anița – Maria Neacșu, Inspector Şef ITM Argeș.