O nouă legislație privind protecția consumatorilor, cu reguli mai stricte și sancțiuni mai dure pentru comercianți
Pentru că actuala legislație privind protecția consumatorilor nu mai răspunde pe deplin nevoilor actuale ale acestora, parlamentarii vor ca, printr-un proiect de lege pus în această săptămână în dezbaterea senatorilor, aceasta să fie actualizată, astfel încât să reflecte dezvoltarea din ultima vreme a pieței de produse și servicii din țara noastră.
În primul rând, proiectul legislativ de la Senat introduce noi elemente în legislația privind drepturile consumatorilor, printre care și cazierul comercial (apărut acum câteva zile), abatere repetată, uzură excesivă sau cifră de afaceri, care va fi folosită la stabilirea amenzilor aplicate comercianților.
Apoi, prin viitoarea lege se stabilește că operatorii economici vor fi obligați să acorde despăgubiri consumatorilor pentru pagubele suferite de aceștia, inclusiv pentru cele colaterale cuantificabile, pe baza documentelor doveditoare menţionate în cadrul procesului-verbal de constatare a contravenţiei.
În prezent, potrivit inițiatorilor, comercianții “pot acoperi o parte din prejudiciu, însă acest fapt este îngreunat de un proces anevoios, deşi prejudiciul îndeplineşte toate condiţiile pentru a putea fi acoperit”.
O prevedere interesantă conținută de proiect este introducerea obligaţiei pentru comercianți de a răspunde reclamaţiilor consumatorilor în maximum 48 de ore de la primirea lor.
În proiect este prevăzută posibilitatea remedierii încălcărilor asupra tuturor produselor sau serviciilor, astfel că abaterile comercianților vor trebui remediate pentru întreg portofoliul de consumatori, prin repararea prejudiciului.
În plus, pentru încălcările, în mod repetat, ale drepturilor consumatorilor, comercianții sancţionaţi pentru abaterile din domeniul protecţiei consumatorilor vor fi consemnaţi în cazierul comercial pentru o perioadă de trei ani de la data întocmirii documentului de control.