Noi reguli la emiterea și plata RCA
Proiectul de modificare a legii 132/2017 privind asigurările auto (legea RCA) ajunge în comisia de buget-finanțe. Pe traseu urmează comisia de transporturi, cea juridică și apoi plenul. Proiectul vine cu schimbări majore, de departe cele mai importante de la adoptarea primei legi RCA, în 2017.
Proiectul de lege privind modificarea RCA vine cu zeci de schimbări, însă cea mai importantă schimbare, care vizează chiar structura sistemului RCA, ține de recalibrarea puterii de decizie în ceea ce privește stabilirea despăgubirii. Se dorește revenirea la situația de dinainte de 2017, când asigurătorii decideau valoarea despăgubirii, scrie Economica.net. După 2017, legea 132, a RCA, a mutat integral balanța în curtea service-urilor, dând acestora posibilitatea de a stabili valoarea reparației în funcție de propriile criterii și obligând asigurătorii să achite
Încercarea actuală de restaurație este contestată vehement de către asociațiile service-urilor, care susțin că asigurătorii vor plăti sume insuficiente pentru a acoperi reparațiile, că multe service-uri vor da faliment din acest motiv și chiar că unii păgubiți vor fi nevoiți să scoată bani din buzunar pentru a își achita dauna. De partea cealaltă, asigurătorii au invocat în repetate rânduri abuzuri ale unei părți din service-uri în ceea ce privește stabilirea orei de manoperă și a valorii pentru chiria mașinii la schimb, iar instanțele sunt pline de procese între cele două părți.
Altfel spus, service-ul este scos din circuitul RCA, în condițiile în care el este tratat doar ca un furnizor de servicii în acest ecosistem.
În situaţia efectuării plăţii de către asigurătorul RCA direct în contul indicat în cererea de despăgubire de către persoana păgubită, aceasta se consideră a fi integral despăgubită dacă în termen de 60 de zile de la data intrării sumei în contul bancar nu a notificat asigurătorului RCA eventualele obiecţii referitoare la cuantumul despăgubirii, dacă plata efectuată conţine elementele necesare identificării acesteia de către creditor.
Pe de altă parte, sancțiunea primită de asigurător pentru întârzieri la plată, procent care se aplică inclusiv în perioada în care se judecă dosarele ajunse în instanță, scade masiv, dacă trece actuala formă. În prezent, această penalizare este una dintre cele mai mari din Europa, adică 0,2% pe zi sau 72% pe an, însă ea va fi redusă la nivelul dobânzii legale penalizatoare, care în prezent este de 10,5% pe an. Se consideră inclusiv că, astfel, prețurile RCA ar putea deveni mai stabile (aceste costuri sunt incluse în prime de către asigurători), dar și că apetitul service-urilor pentru procese va fi mai redus, în contextul în care câștigul potențial, suplimentar costului reparației, scade de 6 ori.
Pe de altă parte, dacă se constată că asigurătorii stabilesc o valoare prea mică pentru despăgubire, păgubitul va putea să se adreseze unei noi structuri din Sal-Fin, comisia de soluționare amiabilă a litigiilor din cadrul ASF. Sal-Fin va putea impune soluții.
Nu în ultimul rând, se propune limitarea plății în avans în contul păgubitului, adică așa numita regie proprie. Această practică, folosită de asigurători pentru a controla mai bine costurile cu reparația, a fost și ea contestată de service-uri, care spun că astfel păgubitul primește o sumă insuficientă pentru a repara mașina în condiții optime. Noua formă legislativă propune limitarea acestui tip de plată la daune de pana în 4.000 de lei.







