Din 2025, asigurările de viață ale persoanelor fizice trebuie raportate semestrial la ANAF de către firme
O nouă raportare fiscală urmează să fie introdusă de la 1 ianuarie 2025, potrivit unei ordonanțe recent oficializate. Mai exact, entitățile aflate în sfera de autorizare, reglementare, supraveghere și control a Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) vor trebui să raporteze semestrial, la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), informații privind asigurările de viață și alte produse financiare contractate de persoanele fizice.
Noua raportare fiscală este reglementată prin OUG 125/2024 și se aplică de la 1 ianuarie 2025. Obligația vizează entitățile care intră în sfera de autorizare, reglementare, supraveghere și control a ASF, în măsura în care încheie contracte cu persoane fizice pentru asigurări de viață și alte produse financiare.
„(…) entitățile care intră în sfera de autorizare, reglementare, supraveghere și control a Autorității de Supraveghere Financiară (…) au obligația să raporteze organului fiscal central, semestrial, lista persoanelor fizice rezidente care au contractat produse de asigurări de viață și alte produse financiare, tipurile de asigurări și alte produse financiare, precum și informații în legătură cu acestea”, scrie la articolul IV din ordonanță.
Ordonanța nu intră prea mult în detalii, dar este precizat că tipurile de asigurări de viață și de produse financiare care fac obiectul noii obligații de raportare, conținutul informațiilor, formularul necesar și termenele-limită de raportare urmează să vină prin ordin comun al ANAF și ASF. Ordinul comun trebuie emis în 60 de zile după publicarea ordonanței în Monitorul Oficial, adică până pe 24 decembrie 2024.
Pentru nerespectarea obligației de raportare, precum și pentru raportarea de informații incorecte sau incomplete, firmele vizate vor risca o amendă de la 20.000 la 100.000 lei.