• Publicitate pe site
  • Contact
vineri, 9 mai 2025
Observator de Argeș
  • Prima Pagină
  • Actualitate
  • Politică
  • Sport
  • Monden
  • Cultură
  • Social
  • Economie
  • Naționale
  • Contact
Nu sunt rezultate
Vezi toate rezultatele
  • Prima Pagină
  • Actualitate
  • Politică
  • Sport
  • Monden
  • Cultură
  • Social
  • Economie
  • Naționale
  • Contact
Nu sunt rezultate
Vezi toate rezultatele
Observator de Argeș
Nu sunt rezultate
Vezi toate rezultatele
Prima pagină Actualitate

49 de ani de la inaugurarea Transfăgărășanului, drumul la care au muncit peste 50.000 de oameni

scris de Monica Muscu
20 septembrie 2023
19 1
Trasfăgărăşanul e deschis, Transalpina rămâne închisă
19
DISTRIBUIRI
103
VIZUALIZĂRI
Distribuie pe FacebookDistribuie pe Twitter

Pe 20 septembrie se împlinesc 49 de ani de la inaugurarea Transfăgărășanului. Considerat de către Jeremy Clarkson, fost realizator al emisiunii Top Gear, drept „cel mai frumos drum din lume“, Transfăgărășanul se remarcă prin serpentinele sale și prin peisajul superb.

Drumul face legătura între cele două provincii istorice, Muntenia și Transilvania. Cu o lungime de aproximativ 151 de kilometri, Transfăgărășanul începe în localitatea Bascov (Argeș) și se termină în apropierea localității Cârțișoara (Sibiu).

În data de 10 decembrie 1969, Consiliul de Miniștri a aprobat executarea drumului din Munții Făgăraș, la inițiativa lui Nicolae Ceaușescu. Marele asalt a avut loc la începutul anului 1970, lucrările fiind atribuite trupelor de geniu ale Armatei Române. Astfel, pe 10 martie 1970, Regimentul 52 Alba Iulia începe să lucreze dinspre nord, iar Regimentul 1 Râmnicu-Vâlcea dinspre sud, în zonele montane înalte.

In anul 1971, Ceaușescu a schimbat planurile si drumul a devenit un drum național cu doua benzi, iar zona munților Făgăraș ar fi trebuit sa devina o stațiune a sporturilor de iarna cu peste 100 km de pârtii de schi , pârtii de bob, patinoare si hoteluri.

Proiectul s-a împotmolit cauza fiind lipsa acuta de fonduri sau îndreptarea acestora către alte lucrări considerate la acel timp de stricta necesitate . Drumul ce unduia pe lângă crestele Făgărașilor înghițise bani cu lopata.

Trebuia să poarte numele lui Ceaușescu, dar acesta a refuzat

Lucrarile trebuiau finalizate in 1973, dar conditiile meteo nefavorabile si greutate traseului au amanat finalizare cu 1 an.

Drumul a fost finalizat pe 20 septembrie 1974, la inaugurare fiind prezent si Nicolae Ceaușescu. Initial, ruta alpina avea sa poarte numele sau, dar acesta a refuzat si astfel numele acesteia a devenit Transfăgărășan.

A urmat asfaltarea drumului, care a durat 4 ani, ruta de azi asa cum o stim noi fiind finalizata in anul 1980.

Construcția drumului a cerut si jertfe omenesti atat din partea militarilor, cat si a civililor. Datele oficiale vorbesc despre 40 de oameni care si-au dat viata pentru construirea Transfagarasanului.

In memoria acestora si a celor care au participat la constructia rutei s-au construit doua monumente Poarta Genistilor (coata 1200) si Poarta Întâlniri (cota 1600).

Pentru realizarea lui au fost săpați 41.000 metri cubi de piatră și au fost folosite 6000 t de dinamită, 3.500 t ciment, 90 t oțel beton, 4.100 m de țeavă, 24.000 de ancore, 130 t plase sudate.

Tunelul Capra – Bâlea Lac este cel mai lung tunel rutier din România (887 m) cu o singură bandă de 6 m lățime și un trotuar de 1 m lățime, este iluminat electric și ventilat natural. Galeria are o înălțime de 4,40 m.

Este cu atât mai special, cu cât, în cei patru ani cât a durat realizarea lui, mulți civili și militari au murit sub bolovani, sub maluri de pământ surpate, în prăpăstii sau sub poduri prăbușite.Un astfel de eveniment nefericit a avut loc pe 8 iulie 1970, când, sub podul de peste pârâul Alunișului, au murit caporalul Cornel Florea Munteanu, sergentul Damian Dimitrie Laza, Gheorghe Elena Ursu, soldat Vasile Pavel Negrea, soldat Ilie Sanda, fruntaș Nicolae Alexandru Turtuba, fruntaș Simion Cut. În urma unei ploi torențiale, natura dezlănțuită a luat cu ea cele șapte vieți.

Pe 2 august 1971, soldatul Vasile Condor ajungea cu buldozetul la Lacul Bâlea – primul buldozerist care a lucrat la cota 2.000.

Poveștile despre sacrificii, lacrimi și pierderi de vieți omenești sunt strânse în multe cărți, una dintre ele scrisă chiar de un localnic din Arefu, Dodica Dobrin – “Legende din satul soarelui – Locuitorii din împărăția norilor”. El a fost singurul fotograf care a importalizat lucrările la Transfăgărășan, “metroul munților”.


  CITESTE SI:    40 de ani de la inaugurarea Transfăgărășanului la Biblioteca Județeană ”Dinicu…

Etichete: 49 de ani de la inaugurarea TransfăgărășanuluiNicolae CeaușescuTop Gear
Articolul precedent

Zi liberă pentru elevi la început de an școlar

Articolul următor

Două cutremure cu magnitudinea de 3,1 s-au produs în Buzău şi Vrancea

Articole din aceeași categorie

Investițiile pentru sănătatea argeșenilor continuă! O nouă secție de Ortopedie la Spitalul de Pediatrie din Pitești!

Investițiile pentru sănătatea argeșenilor continuă! O nouă secție de Ortopedie la Spitalul de Pediatrie din Pitești!

9 mai 2025
62
Argeș: 3,83% –  rata şomajului în ianuarie 2021

AJOFM Argeș organizează Bursa Generală a Locurilor de Muncă la Pitești, pe 23 mai

9 mai 2025
63
Anunț important în atenția agenților economici din Mioveni

Oportunitate de top pentru tinerii din Mioveni: master gratuit la Politehnica București

9 mai 2025
63
SEdC Mioveni vă pune la dispoziție modalități simple, rapide și comode de plată a facturilor

SEdC Mioveni vă pune la dispoziție modalități simple, rapide și comode de plată a facturilor

9 mai 2025
64
Încarcă mai multe
Articolul următor
Cutremure în Vrancea

Două cutremure cu magnitudinea de 3,1 s-au produs în Buzău şi Vrancea

ATENȚIE! Exercițiu de protecție civilă la Uzina Dacia!

ATENȚIE! Exercițiu de protecție civilă la Uzina Dacia!

Cătălin Gherzan: „Fără soluții concrete în domeniul energiei, România va fi afectată de o criză fără precedent”

Cătălin Gherzan: Trebuie să introducem un sistem fiscal bazat pe echitate, pe corectitudine și respect față de contribuabilul onest

https://www.dacia.ro/gama-de-modele-hibride-si-electrice/duster-suv.html https://www.dacia.ro/gama-de-modele-hibride-si-electrice/duster-suv.html https://www.dacia.ro/gama-de-modele-hibride-si-electrice/duster-suv.html
https://www.magicfm.ro/ https://www.magicfm.ro/ https://www.magicfm.ro/
https://www.magicfm.ro/ https://www.magicfm.ro/ https://www.magicfm.ro/

PARTENERI MEDIA

https://www.observatordearges.ro/wp-content/uploads/2025/03/Arderile-de-vegetatie-uscata.mp3

Etichete

accident ALDE alegeri Amenzi Apă Apă Canal Arges ARGEŞ autostradă bani Bascov Bradu catalin gherzan cazuri Consiliul Judeţean copii coronavirus covid curent Dacia deşeuri elevi filarmonica Finanţe Gentea guvern INCENDIU Ion Minzina masini meteo Mioveni muncă Pitesti PITEŞTI pnl poliţie program psd restrictii România Simona Bucura Oprescu Spital sport trafic vaccin

Categorii de articole

  • Actualitate
  • Cultură
  • Economie
  • Monden
  • Naționale
  • P
  • Politică
  • Prima pagină
  • Social
  • Sport
  • Ultima oră!

Arhive

Articole recente

  • Investițiile pentru sănătatea argeșenilor continuă! O nouă secție de Ortopedie la Spitalul de Pediatrie din Pitești!
  • AJOFM Argeș organizează Bursa Generală a Locurilor de Muncă la Pitești, pe 23 mai
  • Oportunitate de top pentru tinerii din Mioveni: master gratuit la Politehnica București
  • SEdC Mioveni vă pune la dispoziție modalități simple, rapide și comode de plată a facturilor
  • Ministrul Simona Bucura-Oprescu, la Congresul BNS: ”Nu putem vorbi de perspective economice favorabile, de piețe monetare sau de capital puternice fără o piață puternică a muncii!”
  • Politica de confidențialitate
  • Publicitate pe site
  • Contact

© 2023 Observator de Argeș - Site de știri și media online. Toate drepturile rezervate. Website realizat de BluePress

Nu sunt rezultate
Vezi toate rezultatele
  • Prima Pagină
  • Actualitate
  • Politică
  • Sport
  • Monden
  • Cultură
  • Social
  • Economie
  • Naționale
  • Contact

© 2023 Observator de Argeș - Site de știri și media online. Toate drepturile rezervate. Website realizat de BluePress

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Nu poți copia conținutul acestei pagini!

Acest site folosește cookie-uri. Continuând să utilizați acest site, vă dați consimțământul pentru utilizarea cookie-urilor. Vizitați Politica de confidentialitate.