O bucureşteancă a depăşit barierele comerţului clasic, abordând cu mult curaj o formă mai puţin cunoscută la noi. Este vorba despre deschiderea unui magazin online cu obiecte tradiţionale româneşti. Străchini, ii, cusături şi alte elemente cunoscute sub denumirea de etno, din orice colţ al ţării, pot fi găsite dacă vizitaţi site-ul Carpathian Etno Store. În interviul următor, vom afla de la Gina Artenie, „mama” acestei afaceri, ce înseamnă magazin online, cum puteţi comanda produsele, etc.
Cât de pregătit este cumpărătorul, cât şi producătorul român tradiţional ca să facă faţă mediului online?
Sunt mulți români care fac deja în mod constant plăți și cumpărături online. Ultimul studiu arată că un utilizator ar consuma în jur de 2.200 de lei pe an pe achiziții prin internet. Din păcate, mulți nu au încă destulă încredere în platformele de plată online – deși sunt foarte sigure – așa că peste 80 la sută din cei care comandă ceva de pe net preferă plata ramburs. Aici mai e puțin de lucru, dar sper să trecem și de acest hop și să avem încredere că nu ne golește nimeni cardurile dacă plătim online. Este clar însă că magazinele virtuale au căutare și vor avea și mai multă pe viitor pentru că prezintă cel puțin două avantaje deloc neglijabile – primești ceea ce dorești fără să ieși din casă și e mai ieftin. În ceea ce-l privește pe producătorul român – și mă refer aici la furnizorii cu care lucrăm noi, meșterii populari- există o tendință timidă de a-și face simțită prezența și în mediul virtual. Adică și-au făcut site-uri de prezentare, pagini de facebook și când au timp mai postează câte ceva din lucrările lor. Eu am stat mult pe lângă meșteri și pot să spun că sunt niște oameni cu o energie ieșită din comun. Pe lângă munca în ateliere, unii dintre ei au și serviciu. Majoritatea predau. Apoi, au gospodării, au grădini, animale. Au familii, copii, nepoți. Merg la târguri – ceea ce îi scoate teribil din ritmul lor – și mai au totuși timp și de facebook. Adică…ce poți să ceri mai mult? Eu cunosc tineri care nu fac niciun sfert din toate acestea.
Care sunt cei mai deschişi la nou, dintre toate zonele ţării?
Cei mai deschiși la nou sunt cei din Bucovina. Dar aici au avut șansa de a avea parteneri și promovare– de ani buni, toate privirile se întorc spre acea zonă de Sărbători și au fost multe programe care au contribuit la o mai bună mediatizare a locului și meșteșugurilor. Apoi, sunt cei din Horezu, care au devenit un simbol al olăritului și atrag multă atenție. Bistrița, iar, e o zonă cu mare deschidere.
Ce-mi poţi spune despre meşterii argeşeni şi obiectele lor? Cum se vând? Cine sunt ei?
Meșterii din Argeș pe care îi avem noi ca furnizori sunt spectaculoși ca și creativitate, putere de muncă, sunt foarte faini ca oameni dar…iată că în cele câteva luni de când am lansat magazinul a fost o singură comandă din zonă. Ce-i drept, vindem de acolo lucrări ceva mai speciale – icoane și obiecte bisericești, mobilier sculptat…Cred că mai durează puțin până când oamenii vor comanda și așa ceva online. Pentru că ele chiar sunt ca în pozele postate de noi. Sigur că multe produse sunt unicat și este specificat pe site că, fiind realizate manual, nu sunt identice…că nu au cum. Numai la fabrică se fac la fel. Dar cine apreciază arta populară știe deja… Mă refer aici la: Nicolae Pascu din Berevoieşti- mobilă; Alexandru Marinescu din Câmpulung- icoane; Nicolae Ioana din Stâlpeni – obiecte lemn; Călin Silviu Manda din Bradu – obiecte religioase din lemn (troiţe, candele, cruci altar);
Ce înseamnă magazin online cu produse tradiţionale?
Un magazin online cum este al nostru, cu obiecte tradiționale – dar probabil că și altele – înseamnă, la modul simplu, un site unde expui o marfă pe care o ai pe stoc sau o procuri la comandă și pe care o livrezi clientului. La modul ceva mai complicat și tehnic, înseamnă o platformă originală de e-commerce, înseamnă contracte ferme cu cei prin care se fac plăți online, cu firma de curierat, cu furnizorii, cu firma de ambalaje. Mai înseamnă parteneriate cu instituții din domeniu, cu alte site-uri și… multă socializare. La modul spiritual, însă, pentru că are și această componentă, este un magazin aparte….Pentru că obiectele pe care le vindem noi sunt aparte. In primul rând, gândiți-vă că sunt făcute manual; sunt pictate, cusute, cioplite, modelate. E un pic de suflet acolo, în fiecare, nu e ca pe banda rulantă. Și apoi, trebuie spus că fiecare produs vândut înseamnă să pui umărul la continuarea acestor meșteșugur
Unde şi cum puteţi să fiţi contactaţi?
Primul și cel mai simplu pas e să intre pe site. Acolo există și pagina de facebook, și numărul de telefon și adresa de mail, cam tot ce se poate pentru a intra oricine vrea în legătură cu noi. Fiind magazin online, noi nu avem program de la 10 la 18. Sunt oameni care mă sună și la zece seara să mă întrebe de o pălărie. Site-ul nostru este www.ecarpathian.com.